S E C T I O N S

-  1: Wat is er mis?
-  2: Gemeengoed
-  3: Methodiek
-  4: Technologie
-  5: Maak de media
-  6: Extra
-  7: Links

A R T I C L E S

-  Propaganda-machine
-  Filter 1: Eigendom
-  Gigantjes
-  Filter 2: Advertenties
-  Filter 3: Sourcing the media
-  Hearts and minds
-  Filter 4: FLAK
-  Filter 5: Anti-communisme
-  Factor 6: Ten oorlog

Gigantjes

 
 


Wie de economie van de media bestudeert, kan geen andere dan de volgende conclusie trekken: de media staan onder de controle van industriŽle en financiŽle multinationals. Zes oligopolies domineren op wereldvlak de media- industrie. Hieronder doen we een boekje open over de praktijken van de vijf grootsten: #1 AmericanOnline/TimeWarner, #2 Vivendi-Universal, #3 Disney, #4 Bertelsmann en #5 NBC-Universal. We bekijken ook de steile klim van News- Corp., de mediagroep van Rupert Murdoch.

 
 

IN DIT ARTIKEL: Media = Monopolie // Giant #1 - AOL-Time Warner: supermarkt // Giant #2 - Vivendi en Co: ’Kruisbestuivingen’ // Oligopolistan / Muziek met een muilkorf // Haviken // Giant #3 - Disney: lieve kindertjes // Giant #4 - Bertelsmann: bruin verleden // Giant #5 - General Electric’s media-arm // Giant #6 - NewsCorp // Grensverlager // De Morgen //


links DeWereldMorgen.be | GetBasic
supporters éditions epo uitgeverij | fonds pascal decroos
contact han | raf | bruno
website based on a design by red kitten

Creative Commons License