In 2000 smolt de nutsgroep Vivendi samen met Seagram, eigenaar van de Universal-filmstudio’s. Vivendi werd in één klap mediareus nummer 2, ná AOL-Time Warner.
Vivendi-Universal exploiteerde televisie en film (Canal+, Universal Pictures), muziek (MCA Records, Polygram) en Internetbedrijven (AOL France, Vizzavi).
Vivendi-Universal verstrengelde uiteenlopende industriële en fi nanciële belangen. Vivendi bleef actief in water, milieutechnieken, vervoer en energie. Seagram was mede-eigenaar van Du Pont de Nemours (petrochemie) en is een leider in de wijn- en likeurmarkt.
In 2002 bleek dat Vivendi zich hopeloos in de schulden had gestoken om de expansie te bekostigen. Het begon wanhopig filialen te verkopen. Vivendi Publishing werd verkocht aan Lagardère, dat ook actief is in de wapenindustrie. De Amerikaanse ontspanningsafdeling werd, zoals dat heet, in de etalage gezet: Vivendi wilde af van de film- en tv-groep Universal Entertainment. De platenmaatschappij Universal Music hield Vivendi wel voor zichzelf. In het najaar van 2003 bereikte Vivendi een akkoord met NBC, de Amerikaanse televisieketen uit de General Electric-groep (nummer 5 in de mediawereld).
Volgens dit akkoord is NBC-Vivendi Universal Entertainment voor 80% eigendom van General Electric, voor 20 procent van Vivendi. Vivendi krijgt naast het aandeel van 20 procent ook 3,3 miljard dollar in cash van NBC, en de nieuwe groep neemt nog eens 1,6 miljard dollar van de Vivendi-schulden over. NBC doet met de fusie een goeie zaak. NBC was namelijk de enige Amerikaanse tv-keten zonder filmpoot. Met Universal erbij beschikt NBC over een filmstudio én over de grootste filmcollectie in Hollywood met 4.000 titels.
LEES VERDER: Media = Monopolie // Giant #1 - AOL-Time Warner: supermarkt // Giant #2 - Vivendi en Co: ’Kruisbestuivingen’ // Oligopolistan / Muziek met een muilkorf // Haviken // Giant #3 - Disney: lieve kindertjes // Giant #4 - Bertelsmann: bruin verleden // Giant #5 - General Electric’s media-arm // Giant #6 - NewsCorp // Grensverlager // De Morgen //
|