General Electric hielp eind 2000 de Amerikaanse presidentsverkiezingen vervalsen. Dat ging als volgt. Kort nadat George Bush Jr. zich in juni 1999 kandidaat had gesteld voor het presidentschap, sprak zijn adviseur Karl Rove met Jack Welch, de grote baas van General Electric. ‘Als Bush president wordt’, zei Rove, ‘dereguleren we de radio- en televisiesector. Dat zal fenomenale winsten mogelijk maken voor belangrijke mediaholdings zoals General Electric. Jullie hebben er alle belang bij’, zei Rove nog, ‘dat Bush president wordt’.
Toen Bush in de finale tellingen de verkiezingen aan het verliezen was, kwam Jack Welch op de proppen. Hij verplichtte NBC, de omroep van General Electric, te vertellen dat Bush op kop stond (Fox News deed hetzelfde). Welch heeft er geen moeite mee de waarheid geweld aan te doen. ‘NBC News is eigendom van de aandeelhouders van General Electric en dient om winst te maken. Al de rest is liberale bullshit’, is één van Welch’s bekende bon mots. (Uit: The Media Cover-Up of the Gore Victory)
General Electric is een multinationale reus met belangen in strategische sectoren (kernenergie en wapens). Najaar 2003 sloot het nog contracten met het Pentagon voor de ombouw van gasturbines (9,33 miljoen dollar) en voor engineering van kernduikboten (23 miljoen dollar). Aan het leger in Koeweit leverde GE zestien motoren voor Apache-helikopters en aan het Japanse leger motoren voor het C-Xvrachtvliegtuig.
In de politieke wereld nemen vooral senator Sam Nunn en Francis Blake de belangen van GE ter harte. Nunn, ook beheerder van Texaco, Coca-Cola en Dell, greep begin 2001 net naast de portefeuille van onderminister van Defensie in de Amerikaanse regering (die naar Paul Wolfowitz ging). Blake kreeg wel een topfunctie: hij is tweede in rang bij het Amerikaanse Energiebureau, een strategisch ministerie voor GE. Ook niet mis: GE-bestuurder Douglas A Warner III is voorzitter van de adviesraad van de Federal Reserve, de Amerikaanse centrale bank.
De omroep NBC werkt sinds jaren wel agressief aan expansie, buiten de radio- en televisiewereld. Waar staan General Electric en NBC nu in de Media-Top-Tien, op nummer 5 of hoger? Door de voortdurende verschuivingen en megacontracten valt er geen pijl op te trekken.
In elk geval: GE is een gigant en niet van plan te krimpen, integendeel. Najaar 2003 beklonk General Electric de fusie (in feite een overname) van zijn nieuwszender NBC met Vivendi Universal Entertainment. "NBC Universal zal consumenten en adverteerders een groot bereik en aanlokkelijke merken aanbieden." Dit is, met andere woorden, een superieur reclamekanaal. Dat komt omdat het concern een ruim assortiment van mediabedrijven in zijn portefeuille heeft zitten. De voornaamste zijn NBC Television Network, Universal Pictures (E.T., Jaws, Jurassic Park...), tv-studio’s van NBC en Universal Television (32.000 tv-afleveringen), de Spaanstalige tv-omroep Telemundo (nog eens vijftien stations), kabelnetwerken zoals USA Network, Sci-Fi Channel, CNBC, MSNBC (waarvan Microsoft mede-eigenaar is), Bravo en Trio.
Telemundo is het tweede grootste Spaanstalige netwerk in de States: het bereikt 91% van de Spaanstalige huishoudens in de VS. Begin november 2003 sloot Telemundo een contract met AWS Weathernet. "Samen brengen ze lokale weerberichten naar (let op het woordgebruik) elf Spaanse markten", zei een pr-communiqué. Weathernet heeft het fijnmazigste meetnetwerk in Noord-Amerika: 6.000 meetpunten in scholen, waar vooral studenten de waarnemingen doen.
LEES VERDER: Media = Monopolie // Giant #1 - AOL-Time Warner: supermarkt // Giant #2 - Vivendi en Co: ’Kruisbestuivingen’ // Oligopolistan / Muziek met een muilkorf // Haviken // Giant #3 - Disney: lieve kindertjes // Giant #4 - Bertelsmann: bruin verleden // Giant #5 - General Electric’s media-arm // Giant #6 - NewsCorp // Grensverlager // De Morgen //
|