S E C T I O N S

-  1: Wat is er mis?
-  2: Gemeengoed
-  3: Methodiek
-  4: Technologie
-  5: Maak de media
-  6: Extra
-  7: Links

A R T I C L E S

-  Propaganda-machine
-  Filter 1: Eigendom
-  Gigantjes
-  Filter 2: Advertenties
-  Filter 3: Sourcing the media
-  Hearts and minds
-  Filter 4: FLAK
-  Filter 5: Anti-communisme
-  Factor 6: Ten oorlog

 
 

Media = Monopolie

 

gepubliceerd: 27.05.2004 // laatste update: 27.09.2004

 

Vijftig mediagroepen controleerden in 1983 de Amerikaanse kranten, magazines, radio- en tv-zenders, filmstudio’s en uitgeverijen. In 1992 bleven er vierentwintig mediagroepen over, in 2003 waren er dat nog zes. American Online nam Time Warner over (een deal van 190 miljard dollar) en Viacom fusioneerde met CBS. MCI Worldcom kocht Sprint Corp. voor 115 miljard dollar, terwijl Vivendi fusioneerde met Seagram en Canal+. De overblijvende reuzen zijn bovendien onderling verbonden: ze hebben aandelen van elkaar en verdelen de winsten van de blockbusters van televisie, kabel en bioscopen.

Deze mediaconcerns staan onder controle van industriëlen en bankiers. In de top van AOL-Time Warner vind je topnamen van Philip Morris, de New York Stock Exchange, Sun Microsystems, American Express, Colgate-Palmolive, Sears-Roebuck, Pepsi-Cola en Pfizer. Met andere woorden, de industriële en financiële krachtpatsers zetten de media in voor hun eigen belangen.

LEES VERDER: Media = Monopolie // Giant #1 - AOL-Time Warner: supermarkt // Giant #2 - Vivendi en Co: ’Kruisbestuivingen’ // Oligopolistan / Muziek met een muilkorf // Haviken // Giant #3 - Disney: lieve kindertjes // Giant #4 - Bertelsmann: bruin verleden // Giant #5 - General Electric’s media-arm // Giant #6 - NewsCorp // Grensverlager // De Morgen //

links DeWereldMorgen.be | GetBasic
supporters éditions epo uitgeverij | fonds pascal decroos
contact han | raf | bruno
website based on a design by red kitten

Creative Commons License