In 2000, toen de dotcom-luchtbel nog opgeblazen werd, kocht de grootste Internetprovider American Online de mediagroep Time Warner. De duurste ‘merger’ uit de geschiedenis (190 miljard dollar) creëerde de grootste mediaoligarch ooit, die 530 miljard dollar waard zou zijn. Het werd een wereldwijde supermarkt die met één muisklik op een computer of interactieve televisie (media)producten uitstalt, aanprijst en aan huis levert.
AOL-Time Warner controleert onder meer de bladen Time, Fortune en Life en de tv-zenders CNN en HBO, maar ook de Internetbedrijven Netscape, Compuserve en Amazon.com en de film- en muziekproductie van Warner Bros. Met Sun Microsystems is een strategische alliantie gesmeed. De mediareus bindt meer dan 100 miljoen abonnees aan zijn producten. American Online heeft toegang tot de 30 tijdschriften van Time Warner en de 75 miljoen tv-kijkers van CNN en TNT. Zo vormt AOL-Time Warner meteen ook het machtigste advertentiekanaal ter wereld. LEES VERDER: Media = Monopolie // Giant #1 - AOL-Time Warner: supermarkt // Giant #2 - Vivendi en Co: ’Kruisbestuivingen’ // Oligopolistan / Muziek met een muilkorf // Haviken // Giant #3 - Disney: lieve kindertjes // Giant #4 - Bertelsmann: bruin verleden // Giant #5 - General Electric’s media-arm // Giant #6 - NewsCorp // Grensverlager // De Morgen //
|