De voltallige popscene kreeg begin 2003 van CBS een muilkorf om. De Amerikaanse tv-reus zond eind februari de uitreiking van de Grammy Awards uit. Maar potentiële winnaars waren gewaarschuwd: één woord over de oorlog en je vliegt uit de ether. Het dreigement werkte. The Sound of Silence, noemde Alexis Pedridis dit staaltje van directe oorlogscensuur in The Guardian. Het viel de popjournalisten op dat zelfs de grote bekken hun mond hielden. Chris Martin van Coldplay had tijdens de uitreiking van de Brit Awards nog gezegd ’dat we allemaal zullen sterven als George Bush zijn zin doordrijft’. Maar voor CBS in New York zweeg hij in alle talen. Drummer Will Champion noemde de zwijgplicht achteraf wel ’degoutant en fascistisch’. De enige artieste die de censuur durfde te doorbreken, was Sheryl Crow. ’No War’ had ze op haar gitaarriem geschreven.
Waarom lieten de sterren zich zo makkelijk muilkorven? De pers ging achteraf op zoek naar verklaringen. De artiesten zouden bang zijn geweest hun publiek kwijt te raken. Het patriottisme in de VS houdt de consumenten kennelijk zo onder de knoet dat ze anti-Bushartiesten boycotten.
Een veel plausibelere verklaring vind je in de structuur van de muziekbusiness zelf. Niet zozeer de 31 consumenten maar wel de radiostations bepalen wiens stem wordt gehoord. ’De Amerikaanse radio’, schrijft Pedridis, ’is grotendeels in handen van twee grote concerns, Clear Channel en Infinity, en hun macht moet niet onderschat worden. Clear Channel bezit 1.200 stations en bereikt wekelijks 54% van het Amerikaanse publiek. Beide concerns zijn berucht om hun conservatieve visie.’ Waar komt dat conservatisme vandaan? Een hint. Eén van de heren uit de raad van bestuur van Clear Channel is Vernon E. Jordan Junior. Via Junior spreken de Amerikaanse financiële machten. Want Junior is ook bestuurslid bij de Dow Jones Company. Dow Jones is baas bij tv-zender CNBC, maar is vooral uitgever van de beurskrant The Wall Street Journal.
LEES VERDER: Media = Monopolie // Giant #1 - AOL-Time Warner: supermarkt // Giant #2 - Vivendi en Co: ’Kruisbestuivingen’ // Oligopolistan / Muziek met een muilkorf // Haviken // Giant #3 - Disney: lieve kindertjes // Giant #4 - Bertelsmann: bruin verleden // Giant #5 - General Electric’s media-arm // Giant #6 - NewsCorp // Grensverlager // De Morgen //
|