Taal is een onuitputtelijk verzetsarsenaal. Mensen hebben altijd (lichaams)talen bedacht tegen censuur of indringers: ’verlans’ in de Franse banlieues, ’capoeira’ onder de slaven in Brazilië.
"Hip-hop is black CNN", zei rapper Chuck D. Het genre drukt spot, woede en politieke opinies uit. Rapdichters wijzen met ’explicit lyrics’ de rotte plekken van dit systeem aan. De staat behandelt hen als een (vocale) bedreiging. Er zijn natuurlijk ook rappers die zout op hun staart laten strooien en als slakken wegsmelten in vijfsterrenvilla’s. Dat zijn de "ultracapitalists who glorify materialism".
Hip-hop ontwikkelde zich tot een universele contra-cultuur, "a worldwide language for youth resistance", "a universal tool for talking back to the mainstream of any society". (Uit: Rap Locally, Rhyme Globally)
De verbale opstand dringt door alle kieren. In de VS vecht een hele beweging tegen het ’Prison-Industrial Complex’. "In California zijn sinds 1984 maar liefst eenentwintig nieuwe gevangenissen gebouwd en maar één universiteit", schrijft de Berkeleyan News.
Gevangenen beginnen dankzij hip-hop te schrijven. "Jullie helpen me schrijven, zodat ik mezelf kan ontdekken en uitdrukken", schrijft een gevangene aan het gevangenismagazine The Beat Within.
LEES VERDER: Free speech // Vuilbak // Naar de kern // Koeterwaals // Olifant in het salon // Mentaal gif // Volkstaal // Tegen de sluiting // Levend bewijs // Taal van bevrijding // Mythevorming // Oogkleppen //
|