S E C T I O N S

-  1: Wat is er mis?
-  2: Gemeengoed
-  3: Methodiek
-  4: Technologie
-  5: Maak de media
-  6: Extra
-  7: Links

A R T I C L E S

-  Kant kiezen
-  Het woord aan de mensen
-  Hoe een onderzoek voeren?
-  Hoe interviewen?
-  Hoe een reportage maken?
-  Hoe een verhaal vertellen?
-  Taal is strijd
-  Context telt ook

 

Volkskenners

 

gepubliceerd: 28.05.2004 // laatste update: 28.05.2004

Media-activisten kunnen waterdichte dossiers samenstellen door te steunen op de kennis en ervaring van de meest toegewijde actievoerders. Onze kant heeft immers echte specialisten, die een onderwerp van A tot Z beheersen.

Mark Saunders deed in Engeland veel ervaring op met Community Based-journalistiek. Saunders: "In de Docklands begonnen ze woningen, stapelhuizen en fabrieken te slopen, om er een nieuw business-district te bouwen. De projectontwikkelaar, Docklands Development Cooperation, weigerde elk gesprek met de bewoners van de wijk. Met ’serieuze journalisten’ wilden ze wél praten: we kregen een interview. Maar wij namen de mensen van de Docklands mee. Dat had de projectontwikkelaar niet verwacht. De mensen betrapten hem op de ene leugen na de andere." (Opgetekend in november 1999 in Cinema Nova, Brussel.)

De Volkskenners, wier belangen op het spel staan, kunnen de Volksmenners de mond snoeren. Ze formuleren vlijmscherpe vragen en doorzien de demagogie van de tegenpartij: ideaal voor een goed interview.

LEES VERDER: Hoe het begint // De dubbele tong van Philips // Afbakenen // Green Guerillas // Praten met mensen // Volkskenners // Correspondenten // Data-bases // Overheidsdocumenten // Internet als bron // Bronnenkritiek // Alternatieve media // Tonnen papier // Gegevens kruisen // Business-bivak // Met de computer //

links DeWereldMorgen.be | GetBasic
supporters éditions epo uitgeverij | fonds pascal decroos
contact han | raf | bruno
website based on a design by red kitten

Creative Commons License