Wie een mikpunt heeft, komt sneller vooruit. Dat geldt ook voor wie een onderzoek voert. Start doelgericht: je kan beter één onderdeel uitwerken dan het definitieve meesterwerk te willen afleveren. De eerste stappen:
Afbakenen. Vertrek van een stelling of vraagstuk waarmee je aan de slag gaat. Kies je invalshoek vanuit de strijdbeweging. Welke inzichten en argumenten versterken de beweging?
Collectief. Als individu de juiste pistes zoeken, vraagt tijd. In groep kom je makkelijker op namen van informanten en bronnen. Je kunt ook werk verdelen. Leg regelmatig de resultaten samen. Stuur dan eventueel het onderzoek bij of verfijn het onderwerp. Een voorbeeld. Voorjaar 2002 maakte een groep studenten een dossier over de Belgische openbare diensten en privatiseringen. Ze lazen samen het boek Privé de Public van Gérard de Selys; dat leidde hen naar bepaalde mensen van de post, de spoorwegen en de telefoonmaatschappij.
Tijdslimiet. Nieuws van vandaag is morgen oud nieuws. Leg jezelf dus enige tijdsdruk op: zo voorkom je dat een artikel blijft liggen. Alle media stellen deadlines. Radio- en tv-journaals gaan klokvast op antenne, kranten moeten naar de drukker. Op het internet bestaat zo’n technische deadline meestal niet. Dat heeft een voordeel: je kunt jezelf meer tijd gunnen om iets af te werken. Maar van uitstel kan afstel komen. In plaats van al je informatie in één keer te publiceren, kan je ze stap voor stap in kleinere artikels verwerken.
LEES VERDER: Hoe het begint // De dubbele tong van Philips // Afbakenen // Green Guerillas // Praten met mensen // Volkskenners // Correspondenten // Data-bases // Overheidsdocumenten // Internet als bron // Bronnenkritiek // Alternatieve media // Tonnen papier // Gegevens kruisen // Business-bivak // Met de computer //
|