S E C T I O N S

-  1: Wat is er mis?
-  2: Gemeengoed
-  3: Methodiek
-  4: Technologie
-  5: Maak de media
-  6: Extra
-  7: Links

A R T I C L E S

-  Kant kiezen
-  Het woord aan de mensen
-  Hoe een onderzoek voeren?
-  Hoe interviewen?
-  Hoe een reportage maken?
-  Hoe een verhaal vertellen?
-  Taal is strijd
-  Context telt ook

 

Beeldverhalen

 

gepubliceerd: 30.05.2004 // laatste update: 30.05.2004

Videoreportages bestaan minimaal uit beelden, stemmen en omgevingsgeluid. Die geef je niet afzonderlijk maar tegelijk aan je kijkers door. Je kunt bovendien extra elementen toevoegen, zoals muziek, opschriften, ondertitels, grafieken en de stem van een commentator.

Video’s zijn dus geen eenvoudige boodschappen. Mensen zijn het gewend om naar video’s en televisie te kijken. Ze laten zelfs videoclips tot zich doordringen, met duizelingwekkende effecten en verbluffende special effects. Maar clips mikken op het instinct (en de kooplust), ze bevatten geen informatie.

Willen wij verbluffen? Of doen duizelen? We willen inzicht geven. Om dat te bereiken, zijn deze tips het overwegen waard:

-  wanneer er emoties in je video zitten (dat wil zeggen: bijna altijd), wees dan zuinig met effecten zoals overvloeiers en wipes; emoties werken goed op televisie maar kijkers hebben ook tijd nodig om ze te verwerken; effecten hinderen dat proces;
-  wees liever te traag dan te snel: als een kijker te veel informatie tegelijk krijgt, kiest hij of zij instinctief tussen beeld en klank, maar het beeld wint bijna altijd;
-  durf te zwijgen en laat het beeld vertellen: twee seconden pauze in de beeld-en-klankenstroom geven ruimte;
-  laat beelden, woorden en klanken zoveel mogelijk hetzelfde vertellen: als dat niet kan, laat ze dan om beurten informatie geven, of laat iemand de essentiële informatie vertellen;
-  negatieve beelden (van agressie of geweld) vragen een intense emotionele verwerking; feitelijke informatie kort voor of na zulke beelden gaat bijna zeker verloren; laat dus wat tijd tussen die informatie en de harde beelden;
-  tover abstracte begrippen om tot denkbeelden, druk je visueel uit zodat de kijker zich iets kan inbeelden bij een begrip of een situatie: het prullenbakje op een computerscherm (waarin je bestanden ’wegwerpt’) is een mooi voorbeeld.

En de omgekeerde trechter? Voor langere beeldverhalen, zeggen onderzoekers, laat je de informatie beter druppelsgewijs door de trechter sijpelen, net zoals je van mens tot mens vertelt wat je hebt beleefd.

LEES VERDER: Van SMS naar kort bericht // Feitenverslag // Begrijpelijke taal // Drempels overwinnen // Schrijfplan // Humor // Storytelling // Weblogs // Web-writing // Clichés // Fotoreportage // Fotocommunicatie // Class war // Fototaboes // Kleine televisie // Beeldverhalen //

links DeWereldMorgen.be | GetBasic
supporters éditions epo uitgeverij | fonds pascal decroos
contact han | raf | bruno
website based on a design by red kitten

Creative Commons License