|
|
|
|
Van SMS naar kort bericht |
|
|
|
gepubliceerd: 30.05.2004 // laatste update: 30.05.2004
|
|
|
|
De meeste mensen gebruiken tegenwoordig een GSM. Wedden dat ook jij regelmatig SMS-berichten intikt? Meestal gebeurt dat privé, maar SMS-berichten lenen zich ook perfect tot het versturen van Breaking News.
Twee voorbeelden:
’Delegee Bert ontslagen bij DHL. Actie aan poort 22u’ (26 mei 2003); ’Europese Unie, Aznar + Berlusconi op kop, volgt US-orders om Cubaanse revolutie te vernietigen. Protestactie, vr. 13/6 17u Spaanse ambassade Bxl’;
Twee tips voor het opstellen van berichten:
wat je vermeldt, hangt af van de persoon (of groep) waarvoor je de boodschap schrijft: zijn het ingewijden of niet? (Alleen ingewijden weten dat Bert een vakbondsman is bij DHL en waar dat bedrijf ligt); waar en wanneer er wat gebeurt, zijn noodzakelijke gegevens.
Van SMS-jes naar korte berichten is maar een kleine stap.
Vermeld Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom? (de vijf W’s) en je hebt al een vrij volledig nieuwsbericht; het belangrijkste nieuws komt eerst: ga er daarbij van uit dat de lezer géén voorkennis heeft; leg begrippen en namen uit; schets de context, maar schrap overbodige woorden; bedenk een treffende titel.
Van alle stukken in een krant worden korte berichten het meest gelezen. Ze zijn geen bladvulling maar echte informatie. Beschouw ze als een volwaardig genre. Je kunt er immers veel informatie in kwijt.
LEES VERDER: Van SMS naar kort bericht // Feitenverslag // Begrijpelijke taal // Drempels overwinnen // Schrijfplan // Humor // Storytelling // Weblogs // Web-writing // Clichés // Fotoreportage // Fotocommunicatie // Class war // Fototaboes // Kleine televisie // Beeldverhalen //
|