S E C T I O N S

-  1: Wat is er mis?
-  2: Gemeengoed
-  3: Methodiek
-  4: Technologie
-  5: Maak de media
-  6: Extra
-  7: Links

A R T I C L E S

-  Kant kiezen
-  Het woord aan de mensen
-  Hoe een onderzoek voeren?
-  Hoe interviewen?
-  Hoe een reportage maken?
-  Hoe een verhaal vertellen?
-  Taal is strijd
-  Context telt ook

 

Web-writing

 

gepubliceerd: 30.05.2004 // laatste update: 30.05.2004

Teksten voor het web horen overzichtelijk, beknopt en objectief te zijn (scannable, concise, objective). Die criteria zijn ingegeven door de manier waarop doorsneebezoekers een website gebruiken.

Overzichtelijk

-  Begin met de voornaamste en meest recente informatie.
-  Werk met samenvattingen.
-  Verdeel je webteksten in blokken. Elk blok drukt een idee uit, en vult - in het beste geval - ongeveer één beeldscherm.
-  Navigatie: voorzie links zodat een lezer van het ene blok naar het andere kan springen.
-  Websurfers scannen webteksten om snel een idee te krijgen van de inhoud. Je kan hen helpen met duidelijke titels en accenten in de opmaak. Je kunt sleutelwoorden in vetjes zetten of in kleur.
-  Gebruik kaderstukjes, indelingen met bolletjes en streamers. Streamers halen een zin of citaat uit de tekst naar voren.

Beknopt

-  Informele taal krijgt de voorkeur: ze is directer. Ze leest vlotter dan stroeve langdradige stadhuistaal.
-  Lees je webteksten na voor publicatie. Schrap wat niet essentieel is.

Objectief (Noot: dit criterium gaat over taal, het zegt niet dat je niet expliciet de kant van actievoerders mag kiezen.)

-  Wees zakelijk: vermijd overdrijvingen (geweldig, enorm, ontzettend...), slogantaal en reclamestijl en beweer niets zonder bewijs of argument.
-  Speel open kaart: artikels met een auteur (en diens e-mailadres) wekken bij een lezer meer vertrouwen dan anonieme of pseudonieme schrijfsels. Heb wel begrip voor wie - vanwege de repressie - niet openlijk kunnen spreken of schrijven.
-  Wees geloofwaardig: vermeld nauwkeurig je bronnen, zodat lezers ze zelf kunnen raadplegen.
-  Links naar andere websites vergroten je geloofwaardigheid. Wie zo’n link aanklikt, verlaat wel jouw tekst en keert misschien niet meer terug. Een oplossing hiervoor is de gelinkte webpagina’s in een nieuw venster te laten openen.

LEES VERDER: Van SMS naar kort bericht // Feitenverslag // Begrijpelijke taal // Drempels overwinnen // Schrijfplan // Humor // Storytelling // Weblogs // Web-writing // Clichés // Fotoreportage // Fotocommunicatie // Class war // Fototaboes // Kleine televisie // Beeldverhalen //

links DeWereldMorgen.be | GetBasic
supporters éditions epo uitgeverij | fonds pascal decroos
contact han | raf | bruno
website based on a design by red kitten

Creative Commons License