S E C T I O N S

-  1: Wat is er mis?
-  2: Gemeengoed
-  3: Methodiek
-  4: Technologie
-  5: Maak de media
-  6: Extra
-  7: Links

A R T I C L E S

-  Propaganda-machine
-  Filter 1: Eigendom
-  Gigantjes
-  Filter 2: Advertenties
-  Filter 3: Sourcing the media
-  Hearts and minds
-  Filter 4: FLAK
-  Filter 5: Anti-communisme
-  Factor 6: Ten oorlog

 
 

Uitzuivering

 

gepubliceerd: 27.05.2004 // laatste update: 27.05.2004

 

Reclame weegt op informatie. Een voorbeeld. Een Vlaamse krant publiceerde naast een advertentie voor reizen naar de Arabische wereld een artikel met foto over problemen met allochtone jongeren. De adverteerder protesteerde, want hoe verkoop je nu reizen als je daarnaast leest dat er weer eens moeilijkheden met allochtone jongeren waren. De adverteerder mocht de volgende dag dezelfde advertentie gratis opnieuw plaatsen. Gebeurt zoiets dikwijls, dan doet dat de krant pijn. De makers van de krant zullen in het vervolg allicht wat voorzichtiger zijn, om herrie te vermijden.

De invloed van de commerciële afdeling van de mediabedrijven groeit stelselmatig. Zo is het karakter van onze informatie gaandeweg veranderd. De media brengen in verhouding minder hard nieuws, ze zijn wolliger geworden. Ter verduidelijking: in juni 2001 brachten de Amerikaanse tv-kanonnen ABC, CBS en NBC gemiddeld amper 7 procent hard nieuws, tegenover 25 procent nieuws over bekende gezichten, 33 procent reclame en 47 procent lifestyle. Met dat softe nieuws voldoen de zenders niet aan de vraag van de publieke opinie. Die wil geïnformeerd worden. Dat zie je op crisismomenten. Dan pieken de krantenverkoop en de kijkcijfers. Daarom maakten deze stations na 11 september even een bocht van 180 graden en overspoelden de kijkers met hard nieuws en wetenschappelijke uitleg over bioterreur en antrax.

Soms grijpen adverteerders echt in. Disney Europe eiste ooit een gratis advertentie van Humo, nadat cartoonist Kamagurka in een satirische tekening over een scheepsramp Disney-Ducks had opgevoerd. Kamagurka heeft er waarschijnlijk eens goed mee gelachen. Maar zo’n voorval schept een sfeer. De Belgische Spoorwegen trokken ooit advertenties terug omdat ze bepaalde berichtgeving te negatief vonden. Belgacom dreigde ooit hetzelfde te doen. Belgacom is de allergrootste Belgische adverteerder. Valt een medium uit de gratie, dan verliest het een aanzienlijke hap aan reclame.

LEES VERDER: License to Kill // Punk Radio // Zuurstof? My Ass! // Opnieuw: deregulering // Fluff // Uitzuivering // Onderzoek? // Big business //

links DeWereldMorgen.be | GetBasic
supporters éditions epo uitgeverij | fonds pascal decroos
contact han | raf | bruno
website based on a design by red kitten

Creative Commons License