S E C T I O N S

-  1: Wat is er mis?
-  2: Gemeengoed
-  3: Methodiek
-  4: Technologie
-  5: Maak de media
-  6: Extra
-  7: Links

A R T I C L E S

-  Propaganda-machine
-  Filter 1: Eigendom
-  Gigantjes
-  Filter 2: Advertenties
-  Filter 3: Sourcing the media
-  Hearts and minds
-  Filter 4: FLAK
-  Filter 5: Anti-communisme
-  Factor 6: Ten oorlog

 
 

Fluff

 

gepubliceerd: 27.05.2004 // laatste update: 27.09.2004

 

De bijlagen van de kranten volgen hetzelfde principe: het zijn reclamevriendelijke omgevingen geworden waarin de informatie bijzaak wordt. Of liever: de informatie dient als lokaas voor de reclame. Zulke bijlagen noemt men Fluff.

Je hebt de wekelijks terugkerende katernen over wonen, reizen, tuinieren en koken. Die katernen worden gecreëerd om adverteerders te lokken. Tuinstoelen verkopen beter in een bijlage over tuinieren, cosmetica verkoopt beter in een bijlage voor vrouwen en computers en GSM’s verkopen beter in de multimedia bijlage. Kranten en tijdschriften kondigen ook lang van tevoren themanummers of bijzondere katernen aan zodat ze makkelijker aangepaste reclame kunnen werven. De jobkaternen van concurrerende uitgevers voeren een bitter gevecht om de personeelsadvertenties.

Bij televisie gaat het niet anders. Dat een speelfilm met reclame wordt onderbroken, vinden we hatelijk. Sommige commerciële zenders zijn op dat vlak bijzonder irritant. Maar dat een aflevering van Big Brother of Temptation Island meermaals stopt voor een blok reclame, dat slikken we wel. Programma’s als Big Brother zijn ook geconcipieerd met regelmatige pieken van opgeklopte spanning, waarna - dat zijn we intussen gewoon - een blok publiciteit wordt opgediend. Voor adverteerders zijn dat wel de duurste reclameblokken.

De zenders stemmen hun programma’s af op de publiciteit. Ze verkopen segmenten van hun publiek als doelgroepen aan de adverteerders. Zelfs in het nieuws zetten ze de schaar, met allerlei doorzichtige trucs: eerst komt nieuws, dan het weer (en de aankondiging ’blijven kijken’), dan reclame en tot slot nog een brok sport.

Mediabedrijven gaan ver om reclame binnen te rijven. Zelfs de hoofdredacteurs moeten tegenwoordig op pad om de kwaliteit van hun medium en het profiel van hun doelgroep in de verf te zetten bij potentiële adverteerders. In feite is dit boerenbedrog. De fabrikanten rekenen de productie en plaatsing van reclame immers door in de prijs van hun producten. De consumenten financieren de reclame. Chomsky en Herman noemen reclame daarom een subsidie van de consumenten aan de mediabedrijven.

LEES VERDER: License to Kill // Punk Radio // Zuurstof? My Ass! // Opnieuw: deregulering // Fluff // Uitzuivering // Onderzoek? // Big business //

links DeWereldMorgen.be | GetBasic
supporters éditions epo uitgeverij | fonds pascal decroos
contact han | raf | bruno
website based on a design by red kitten

Creative Commons License