Voor wie carrière wil maken in de geestesbusiness: hoger dan Charlotte Beers kan niet. Zij betekent voor George W. Bush wat Leni Riefenstahl voor Adolf Hitler was. Charlotte, bijgenaamd Steel Magnolia, want "a lethal combination of irresistible charm and indomitable will" aldus The Financial Times, begon haar loopbaan bij Uncle Ben’s Rice als brand manager. De rest van haar carrière heeft ze merken verkocht, of het nu bij Ogilvy & Mather was of bij J. Walter Thompson. Ze is trouwens de enige die ooit bij die twee reclamereuzen directeur is geweest.
Eind 2001 creëerde George W. Bush de functie van onder-staatssecretaris voor Publieke Diplomatie voor Beers. Ze moest de "propagandaoorlog winnen tegen de terroristen en hun aanhangers". En ze moest de VS, zijn waarden en buitenlandse politiek verkopen ("to sell") aan de rest van de wereld. Beers begon humanitaire pakketten te droppen op Afghanistan, tussen de Amerikaanse bommen door.
Ze werkt graag met The Rendon Group, hoogstwaarschijnlijk een frontbedrijf van de CIA. Rendon deed tijdens de eerste Golfoorlog de promotie van ... Koeweit. Daarna kreeg Rendon 23 miljoen dollar om een moddercampagne te voeren tegen president Saddam Hoessein van Irak. Rendon bedacht een naam voor de pro-westerse Irakese oppositie: het Irakese Nationale Congres.
CIA-agent Warren Marik verklaarde (voor het Amerikaanse Congres) dat hij via Rendon miljoenen toestak aan het INC. Na 11 september gaf het Pentagon 392.000 dollar aan Rendon om de bommen op Afghanistan op een positieve manier in de media te krijgen. In het voorjaar van 2002 werd Rendon (naar verluidt voor 100.000 dollar per maand) ingehuurd "to help the Pentagon to plant propaganda in the foreign media as part of the Bush administration’s War on Terrorism".
LEES VERDER: Couveusebaby’s // Schaalvergroting // Goede werken // Steel Magnolia //
|