Sinds enkele jaren werden de Goede Werken ontdekt. Op de homepage van Ford.com is Good Works een aparte rubriek. Multinationals tonen nu hun Corporate Social Responsability (CSR), hun goed hart als het ware.
Bij de internationale voorlopers: British American Tobacco, McDonald’s, Nike, Shell and ExxonMobil. Ze hebben begrepen dat milieubewustzijn en sociale werken goed zijn voor hun imago. Corporate Social Responsability kreeg in 2001 een opstoot vanuit de Amerikaanse Public Relations-business. De conglomeraten moesten toen dringend aan hun imago werken, na "de ergerlijkste orgie van onverantwoord gedrag sinds 50 jaar" (PRWatch), waarmee de oplichting wordt bedoeld van reuzenondernemingen zoals Enron en Worldcom. Ze vervalsten de boeken om hun geldschieters niet te verliezen.
De pr-business heeft weinig scrupules. Eerst blies ze de dotcom-luchtbel op zodat spaarders belegden in de e-business. "Vandaag helpen ze het vertrouwen van de investeerders in Wall Street te herstellen, door het verhaal dat de concerns hun sociale verantwoordelijkheid nemen" (PRWatch). Volgens het vakblad PR Week is CSR "a major growth area for the PR-businesses". LEES VERDER: Couveusebaby’s // Schaalvergroting // Goede werken // Steel Magnolia //
|