Op 10 oktober 1990 sloeg een 15-jarig meisje uit Koeweit het Amerikaanse congres met verstomming. Nayirah, zo heette ze, getuigde hoe Irakese soldaten waren opgetreden in het al-Addan-ziekenhuis in Koeweit. Zij had gezien hoe 312 baby’s uit de couveuses werden gehaald, op de grond gegooid en voor dood achtergelaten. Nayirah trok het Congres over de streep. Die dag besliste het tot de eerste Golfoorlog.
Alleen: Nayirah’s verhaal was van a tot z verzonnen. Haar tekst was pure spin, geschreven door de pr-firma Hill & Knowlton. Die firma leende een gratis kantoor aan de Congressional Human Rights Foundation, een co-voorzitter daarvan, Tom Lantos (een ’democraat’ uit Californië), had de hoorzitting in het Congres voorgezeten. Nayirah zelf was de dochter van Saud Nasir al-Sabah, de ambassadeur van Koeweit in de Verenigde Staten, en ze had Koeweit al voor de Irakese inval in augustus 1990 verlaten. Is de wereld niet klein? En hij wordt alsmaar kleiner. Hill & Knowlton behoort nu toe aan Wire & Plastic Products (WPP), de grootste ’reclame’-reus ter wereld. Al doet WPP nog veel meer dan reclame maken. LEES VERDER: Couveusebaby’s // Schaalvergroting // Goede werken // Steel Magnolia //
|