"Media-exploitation is about news-management." (Monbiot). Het is tijdens een actie van cruciaal belang dat journalisten klaar en duidelijk begrijpen wat je doet en waarom:
duid geschikte woordvoerders aan: ze vangen journalisten op en geven tekst en uitleg; leer je pappenheimers kennen: vraag aan de journalisten wie ze zijn en voor wie ze werken; wees een vriendelijke gids: leid verslaggevers rond langs de plaats van de actie, stel hen voor aan de voortrekkers van de actie; hou hen gezelschap zonder opdringerig te doen; geef on-the-spot-informatie aan verslaggevers die niet konden komen; geef de journalisten een persmap mee: daarin zitten de persberichten en achtergrondinformatie met sluitende argumenten (rijke instellingen maken het journalisten erg gemakkelijk: ze steken complete cd-roms met teksten, foto’s, video’s en/of projectiepresentaties in de persmap).
Woordvoerders, jullie zijn de stem van jullie organisatie! Bereid je daarom met jouw groep op interviews voor. Een mogelijke methode is een brainstorming door middel van een rollenspel:
verdeel de groep in interviewers en woordvoerders; de interviewers stellen (soms lastige) vragen op; doe twee per twee een reeks interviews, terwijl de andere groepsleden observeren; overloop achteraf de knelpunten en de beste passages uit de antwoorden.
Tijdens een interview hameren woordvoerders op de essentie. Onderstreep en herhaal wat de inzet van de actie is, de kern van het verhaal. Enkele tips voor als je een microfoon onder je neus krijgt:
de gulden regel voor de informatieoorlog: weet waarover je praat; de antwoorden tellen, niet de vragen: bepaal precies, zelfs woordelijk wat je wil zeggen en hoe, bedenk zinnen die inslaan (oneliners); antwoord kort op de vragen, maar maak dan je punt; wees beknopt, vertel niet te veel ineens; maak je redenering af, ook al word je onderbroken; zet vijandige vragen naar je hand: ’Jazeker, er kwamen ongewenste elementen naar de betoging, de politie was massaal en nadrukkelijk aanwezig’; counter aanvallen: toon desnoods aan hoe een journalist het standpunt van het grote geld verdedigt; keer altijd terug naar de rode draad die je door een interview wil trekken; verzorg je uitspraak, gebruik je handen om statements te benadrukken; kom, als het kan, grappig en ontspannen uit de hoek; blijf minzaam tegenover je ondervrager.
LEES VERDER: Media bewerken // Persberichten // Ze komen! // Persconferenties // Follow-up //
|