Nieuws gebeurt niet zomaar, je doet het gebeuren. Als je de media wil bewerken, beschouw dat dan als een onderdeel van je actie en pak het ernstig en planmatig aan:
stel een coördinator aan die ervoor zorgt dat de standpunten van de activisten de publieke opinie bereiken; de coördinator moet vlot in de omgang zijn en vertrouwen inboezemen; hij/zij stelt een lijst op van journalisten die geïnformeerd moeten worden; de coördinator maakt perscommuniqués en informeert de woordvoerders; een mediateam helpt de coördinator; daarvan kan iemand op kantoor blijven om het laatste nieuws door te geven aan de media; andere mensen vangen journalisten op aan de actie; een eerste persbericht kan ongeveer tien dagen voor de actie vertrekken; verstuur het voornaamste communiqué zo’n dag of twee op voorhand (eventueel als herinnering); wanneer valt je actie? zondagen zijn vaak nieuws-luw en daarom geschikt voor acties; ochtenden zijn beter dan avonden (wanneer kranten en journaals al ingeblikt zijn); zoek uit of er op het moment van je actie iets gepland is dat veel media-aandacht zal lokken; nieuwsredacties beslissen veelal op de dag zelf, tijdens een ochtendbabbel, wat ze aanpakken en wat niet; hou daar zo mogelijk rekening mee; betrek bevriende journalisten in je mediaplan: als één medium al over je actie heeft bericht, zullen de andere makkelijker volgen; laat niet af: controleer of de media je uitnodiging hebben ontvangen en of ze iemand sturen; persberichten met updates kan je tijdens een actie versturen: om eisen te formuleren of om te melden dat je opzet geslaagd is.
LEES VERDER: Media bewerken // Persberichten // Ze komen! // Persconferenties // Follow-up //
|