Elk begeesterend project praat over zichzelf. Waar het hart van vol is, loopt de mond van over. Je doet dat uit enthousiasme, om de wereld deelgenoot te maken, of uit noodzaak omdat je dringend (financiële, morele, ...) steun nodig hebt. Met een duur woord heet dat tegenwoordig Community Building. In strikte zin betekent Community Building dat een aantal buren samenwerken aan een project. Dat kan variëren van betere huisvesting, over stoepen met bloemen tot speelruimten voor kinderen. Steeds vaker krijgen zulke projecten ook een mediaverlengstuk. In Groot-Brittannië worden de gemeenschapsmedia overkoepeld door Commedia, de Community Media Association, die zelfs projecten subsidieert.
Ook in ruimere zin is er volop Community Building aan de gang, tijdens een solidariteitsfeest voor de actievoerders van een fabriek of voor een sociale beweging in de Derde Wereld. En op het internet. Het komt erop neer dat je:
mensen informeert over je activiteiten; hen samenbrengt; samenwerkt rond een thema; praktische taken verdeelt; rekent op hun informatie; hen de kans geeft je activiteiten financieel te steunen.
MediaChannel bijvoorbeeld - ’a user supported website’ - vraagt sympathisanten in zijn mailings om mee te werken aan Citizens’ Media Watch, maar ook om on line donaties te doen. MediaChannel is zelf een van de zowat 2000 partners van het NGO-netwerk One World, dat op zijn website een hele reeks weblinks heeft staan over Building On Line Communities. Gebruik uit dit arsenaal aan ervaringen wat je gebruiken kunt.
LEES VERDER: Redactie Mainstream // Redactie Alternatief // Training // Dockers // Teaching change // Informele training // Workshops // Sessies // Andere modules // Trainers // Correspondenten // Archiveren // Community //
|