Formele ateliers of workshops verlopen gestroomlijnd, in een vorm van klasverband, met een lesgever en een groep die gekomen is om bij te leren. Met het Mediacircus hebben we nogal wat ervaring opgedaan met workshops over media-activisme.
Het Circus en eerdere ervaringen leveren nuttige lessen op:
zoek zelf actief naar partners: verkies bestaande actieve groepen boven een centrum dat lukraak deelnemers ronselt via inschrijvingen;
ga op voorhand op verkenning om de verwachtingen met de lokale animatoren door te praten en om te zien in welk lokaal de workshop zal plaatsvinden, of er elektriciteit is en een internetaansluiting;
maak de workshop op maat van de mensen in de groep: verwachten de deelnemers iets anders dan de animator, dan krijgen zij wel voorrang;
enthousiaste animatoren die zelf actief aan de workshop deelnemen, zijn goud waard;
bepaal samen de inhoud van het atelier: wil de groep een uiteenzetting over het mainstream-medialandschap? Of over het avontuurlijke leven van media-activisten? Of willen de mensen actief werken met camera’s en een reportage leren maken?
stem je ateliers af op de kennis in de groep: bouw voldoende tijd in om te peilen naar voorkennis en ervaringen.
Media-activisten horen zelf ook goed te weten waarom ze workshops geven:
om jezelf bekend te maken; om medewerkers te zoeken, op te leiden en in te schakelen. Bespreek in dit geval uitvoerig hoe geïnteresseerden in je netwerk kunnen stappen en functioneren.
LEES VERDER: Redactie Mainstream // Redactie Alternatief // Training // Dockers // Teaching change // Informele training // Workshops // Sessies // Andere modules // Trainers // Correspondenten // Archiveren // Community //
|