S E C T I O N S

-  1: Wat is er mis?
-  2: Gemeengoed
-  3: Methodiek
-  4: Technologie
-  5: Maak de media
-  6: Extra
-  7: Links

A R T I C L E S

-  Hoe draaien als medium? Hoe je organiseren?
-  Hoe media veranderen?
-  Hoe media analyseren?
-  Hoe media gebruiken?
-  Hoe media maken?

 

Andere modules

 

gepubliceerd: 22.05.2004 // laatste update: 22.05.2004

INTERVIEWMODULE

-  nodig een echte kenner uit die zich laat interviewen, bijvoorbeeld over de Palestijnse Intifada of de privatisering van de openbare diensten;
-  de keuze van deze autoriteit kan door de groep gebeuren of eenzijdig door de lesgever;
-  de deelnemers bereiden het interview voor, liefst per twee: naargelang de mogelijkheden krijgen ze enkele dagen of slechts enkele uren tijd voor hun research;
-  research: kan gebeuren via het web of, iets moeilijker, door de deelnemers te laten telefoneren met een kennis van de autoriteit;
-  elke deelnemer interviewt dezelfde persoon voor de camera, achteraf bekijkt en bespreekt de groep alle interviews.

ROLLENSPEL

De cursisten spelen toneel; ze kruipen in de huid van een goede en een slechte partij (bijvoorbeeld: een agressieve tv-ploeg en een stakerspost, of een team van media-activisten bij de bezetting van een bedreigd bos). Om geen tijd te verliezen kan de lesgever op voorhand profi elen van de acteurs bedenken. De acteurs krijgen luttele minuten om zich in hun karakters in te leven.

TECHNISCHE MODULES

-  over licht en geluid, instellingen van een videocamera;
-  over videomontage.

STRATEGISCHE MODULES MET ERVAREN MEDIA-ACTIVISTEN EN JOURNALISTEN

-  hoe krijg je een reportage op radio of tv? Toon aanstekelijke voorbeelden;
-  hoe produceer je een reportage: raming van budget, werken met producenten en andere partners;
-  hoe krijg je nieuws over je organisatie of actie in de media?
-  hoe stel je perscommuniqués en andere informatie op voor de media?
-  hoe start je een alternatief nieuwsmedium op?

INTERVIEWMODULE

-  nodig een echte kenner uit die zich laat interviewen, bijvoorbeeld over de Palestijnse Intifada of de privatisering van de openbare diensten;
-  de keuze van deze autoriteit kan door de groep gebeuren of eenzijdig door de lesgever;
-  de deelnemers bereiden het interview voor, liefst per twee: naargelang de mogelijkheden krijgen ze enkele dagen of slechts enkele uren tijd voor hun research;
-  research: kan gebeuren via het web of, iets moeilijker, door de deelnemers te laten telefoneren met een kennis van de autoriteit;
-  elke deelnemer interviewt dezelfde persoon voor de camera, achteraf bekijkt en bespreekt de groep alle interviews.

ROLLENSPEL

De cursisten spelen toneel; ze kruipen in de huid van een goede en een slechte partij (bijvoorbeeld: een agressieve tv-ploeg en een stakerspost, of een team van media-activisten bij de bezetting van een bedreigd bos). Om geen tijd te verliezen kan de lesgever op voorhand profi elen van de acteurs bedenken. De acteurs krijgen luttele minuten om zich in hun karakters in te leven.

TECHNISCHE MODULES

-  over licht en geluid, instellingen van een videocamera;
-  over videomontage.

STRATEGISCHE MODULES MET ERVAREN MEDIA-ACTIVISTEN EN JOURNALISTEN

-  hoe krijg je een reportage op radio of tv? Toon aanstekelijke voorbeelden;
-  hoe produceer je een reportage: raming van budget, werken met producenten en andere partners;
-  hoe krijg je nieuws over je organisatie of actie in de media?
-  hoe stel je perscommuniqués en andere informatie op voor de media?
-  hoe start je een alternatief nieuwsmedium op?

LEES VERDER: Redactie Mainstream // Redactie Alternatief // Training // Dockers // Teaching change // Informele training // Workshops // Sessies // Andere modules // Trainers // Correspondenten // Archiveren // Community //

links DeWereldMorgen.be | GetBasic
supporters éditions epo uitgeverij | fonds pascal decroos
contact han | raf | bruno
website based on a design by red kitten

Creative Commons License