S E C T I O N S

-  1: Wat is er mis?
-  2: Gemeengoed
-  3: Methodiek
-  4: Technologie
-  5: Maak de media
-  6: Extra
-  7: Links

A R T I C L E S

-  Hoe draaien als medium? Hoe je organiseren?
-  Hoe media veranderen?
-  Hoe media analyseren?
-  Hoe media gebruiken?
-  Hoe media maken?

 

Methode

 

gepubliceerd: 23.05.2004 // laatste update: 3.10.2004

STAP 1

Media-watch begint met het verzamelen van voldoende data. Uit fragmentarisch materiaal kan je geen waterdichte conclusies trekken. Een voorbeeld. Maandenlange media-watch over de beroering bij Forges de Clabecq leerde dat kranten, radio en tv de arbeiders systematisch negatief in het nieuws brachten.

STAP 2

Om te ontdekken of een medium vooringenomen is, gebruik je (volgens FAIR) best volgende criteria:

-  wie zijn de bronnen? (instanties, persbureaus, actievoerders...)
-  welk standpunt wordt ingenomen, dat van de mensen over wie het gaat of dat van degenen die beslissen? (vredesactivisten, aandeelhouders, politici, jonge vrouwen over abortus, arbeiders over afdankingen...)
-  welke plaats krijgen artikels over belangrijke gebeurtenissen?
-  is er diversiteit? (vrouwen, kleurlingen, allochtonen, of enkel witte mannen...)
-  gelden er twee maten en twee gewichten? (witteboordencriminelen naast kruimeldieven...)
-  worden er clichés gebruikt? (tegen allochtonen, zwarten, homo’s, lesbiennes...)
-  gaat men uit van vanzelfsprekendheden? (’werklozen hebben het zelf gezocht’...)
-  is de woordenschat gekleurd?
-  geeft men de context weer?
-  stemmen titel, artikel en foto overeen?

LEES VERDER: Druk op de media // Methode // Media-watch //

links DeWereldMorgen.be | GetBasic
supporters éditions epo uitgeverij | fonds pascal decroos
contact han | raf | bruno
website based on a design by red kitten

Creative Commons License