S E C T I O N S

-  1: Wat is er mis?
-  2: Gemeengoed
-  3: Methodiek
-  4: Technologie
-  5: Maak de media
-  6: Extra
-  7: Links

A R T I C L E S

-  Digitale draaischijf
-  Hoe koop ik een computer?
-  Operating systems
-  Tekstverwerkers
-  Foto
-  Audio
-  Video
-  Veiligheid

 

Welke soorten audio?

 

gepubliceerd: 16.05.2004 // laatste update: 23.05.2004

-  PLAATJES DRAAIEN

Mensen denken bij het woord radiomaker meestal aan een presentator die plaatjes aan elkaar praat. Dat is zeker een populaire vorm van radio maken, niet in het minst omdat het niet veel geld kost. Sommige radiomakers bereiden hun bindteksten zeer goed voor, doen opzoekingswerk over de nummers die ze willen draaien of nemen een interview af van een muzikant. Gewoon een uurtje muziek draaien hoeft dus helemaal niet zo gewoon of saai te zijn.

Een moderne variant hierop zijn de MIXes van bepaalde dj’s. Het dj-collectief Future World Funk (FWF) draait regelmatig zo’n MIX in elkaar die het op het internet aanbiedt. Veel van die MIXes zijn boeiend en drukken de relatie tussen de dj en zijn of haar muziek perfect uit. Het internet biedt de dj’s van FWF ook de mogelijkheid bij hun audio-files ook een verhaal te schrijven.

-  INTERVIEWS

Sommige mensen komen er niet toe een volledig radioprogramma in elkaar te steken. Dat hoeft soms ook helemaal niet. Zeker op het internet kan het bijzonder interessant zijn om een interview in zijn geheel aan de luisteraar aan te bieden. Wanneer je tijdens een actie bijvoorbeeld meerdere korte interviews gemaakt hebt, kan je die aan elkaar monteren en op het internet zetten.

-  REPORTAGES

Bijzonder leuk voor zowel de luisteraar als de maker is een radioreportage. Vaak wordt zo’n reportage herleid tot enkele interviews die gemixed worden met een achtergrondmuziekje. Dat kan je doen als je geen tijd hebt om er iets beters van te maken. Voor een goede radioreportage moet je op zoek naar geluidjes die je verhaal illustreren. Vertel je een verhaal over vuilnismannen, neem dan ook het geluid van de vuilniswagen op, of het geluid van een vuilniszak die in de wagen gegooid wordt. Een goede radioreportage vergt heel wat werk. Maar als je het goed aanpakt, is het goed mogelijk dat andere radiomakers je reportage opnemen in hun uitzending.

-  EEN RADIOPROGRAMMA

Een radioprogramma duurt vaak ongeveer een uur. Meestal is dat net iets minder omdat je rekening moet houden met de nieuwsuitzending. Bij een commerciële zender moet je ook rekening houden met reclameblokken. Radioprogramma’s bestaan er in alle maten en modellen. Het is belangrijk voldoende afwisseling te voorzien. Beginnende radiomakers en zeker mensen die wat te vertellen hebben, maken wel eens de fout om een radioprogramma vol te proppen met interessante gesprekken. Je moet je verplaatsen in de huid van de luisteraar: naar de radio luisteren doe je immers meestal als je bezig bent met iets anders. Je moet dus de aandacht trekken van de luisteraar, maar je mag je luisteraar niet van zijn werk houden, want dan zapt hij weg.

Onderzoek toont aan dat zeer veel internetgebruikers naar de radio luisteren terwijl ze surfen, chatten of e-mailen. Zeker als internet-radiomaker moet je daarmee rekening houden: bied de luisteraar duidelijke links aan met eventueel een begeleidend tekstje erbij.

LEES VERDER: Welke soorten audio? // Multimediacomputer // Software // MP3 // Opnameapparatuur // Een goede micro //

links DeWereldMorgen.be | GetBasic
supporters éditions epo uitgeverij | fonds pascal decroos
contact han | raf | bruno
website based on a design by red kitten

Creative Commons License